Open en verbindend werken aan de competentie-ontwikkeling van je projectmanagementvaardigheden: altijd maatwerk!

Om projectwerk goed te doen, moet je sterk in je schoenen staan, professioneel en emotioneel intelligent met de omgeving omgaan en je vak door en door kennen. Daarom bestaat het hart van het competentieprofiel van IPMA uit de driedeling: zelfbewust, omgevingsgevoelig en vakbekwaam het projectwerk uitvoeren! Hoe ontwikkel JIJ JEZELF daarin?

Zelfbewust: de persoonlijke maat!

De kern van de ontwikkeling van ‘zelfbewustzijn’ is aandacht. Aandacht voor de individuele verhalen van mensen, waardoor dat wat vaak verborgen blijft zichtbaar wordt. Door aandacht ontstaat ruimte voor drijfveren, gevoelens, gedachten die belemmeren en gedachten die juist op weg helpen. We prikkelen de verhalen van mensen met vragen als:

  • Wat zijn de redenen dat je iedere ochtend weer frank en vrij je bed uitstapt?

  • Wat zijn de basiswaarden waarop jij je leven baseert?

  • Waar ben jij echt goed in?

  • Wat is jouw passie?

  • Wat geef je met de projecten die je leidt terug aan jezelf; jouw organisatie en de maatschappij?

  • Welke vraagstukken kom je zoal tegen op je reis, waarvan je zegt: ‘daarin wil ik leren!’?

  • Hoe komt het eigenlijk dat die vraagstukken er (steeds weer) zijn?

Projecten, trainingen, leiderschapswerk beginnen met deze basis. Contact is het sterkste fundament onder ieder contract. Door jezelf en elkaar te kennen, ontstaat respect en vertrouwen en vervolgens ook de ruimte om steeds opnieuw – lerend en spelenderwijs – te ontdekken hoe je vanuit je leiderschap samen dingen voor elkaar kunt krijgen. Zo stemmen wij af op de persoonlijke maat!

“De persoonlijke coaching die zomaar in de training zit, heb ik als zeer prettig en nuttig ervaren. F. van den Heerik, DMO”

Omgevingsgevoelig: het speelveld kennen en op maat bedienen

Je neemt jezelf altijd mee de wereld in. Je ontmoet vervolgens mensen met hun eigen persoonlijke maat. Mensen die je vragen het project te leiden. Collega’s waarmee je samenwerkt om het projectproduct te realiseren. Gebruikers met hun oprechte en ook wisselende wensen. Leveranciers met hun specifieke talenten. Toezichthouders met hun strakke kaders. Allemaal mensen, die je wilt leren kennen als mens, maar ook vanwege de belangen die ze hebben bij en de invloed die ze uitoefenen op jouw project. Ook hier creëren wij met vragen inzichten waarmee je verder kunt:

  • Wie zijn de belanghebbenden rondom jouw project?

  • Welke bijdrage levert iedere belanghebbende – ook de actievoerder die tegen is –  concreet aan jouw project?

  • Welke houding nemen ze aan ten opzichte van jou, elkaar en het project?

  • Wanneer levert iedere belanghebbende deze bijdrage van harte?

  • Wat is het belang dat daarmee gediend wordt?

  • Wat is de invloed die daarmee uitgeoefend wordt?

  • Wat kun je doen om iedere belanghebbende optimaal te betrekken bij de inhoud van jouw project?

De antwoorden op dergelijke vragen leiden je naar inzichten in alle spelers – ook jezelf – binnen en rondom het speelveld. Dat is dé basis voor effectieve interventies op maat, waarmee je belanghebbenden tot bondgenoten maakt van jouw project. Mensen die tevreden zijn over zowel het doorlopen proces als het gerealiseerde project-product.

“IPMA C is een training op een hoog niveau. De trainer gaf een zeer goede begeleiding. Ik waardeer de trainer met een 9! R. Sandmann, Kamer van Koophandel.”

Vakbekaamheid: hoogwaardige kwaliteit realiseren is altijd maatwerk!

Samenwerken aan het realiseren en opleveren van kwalitatief hoogwaardige projectproducten, is het hart van het vak projectmanagement. Kwaliteit = Effectiviteit * Efficiëntie * Acceptatie! Projectmanagementmethoden kunnen de kwaliteit van het projectwerk versterken, maar ook: een bekwaam en krachtig team managet zichzelf wel methodisch en flexibel door de uitvoering van het project, dus hoezo een vaste methode? Ook hier gaat het weer om maatwerk: het vinden en uitvoeren van een management- en werkmethode die de kans op hoogwaardige kwaliteit in een specifieke context maximaliseert. De dialoog over deze vindtocht, brengen wij op gang met vragen als:

  • Wat is de kerninhoud van het projectresultaat dat de opdracht gevende organisatie wil ontvangen, teneinde specifieke organisatiedoelen te bereiken?

  • Welke kaders stelt de opdrachtgever voor tijd, geld, kwaliteit en scope?

  • Hoe bekend zijn de opdracht gevende en opdracht nemende organisatie met zowel het projectresultaat als de projectweg er naar toe?

  • Welke mensen en middelen zijn nodig om het projectresultaat binnen gestelde kaders te kunnen maken?

  • Welke risico’s voorzie je en welke preventieve maatregelen neem je mee in je aanpak?

  • Met welke methodische aanpak – Prince2, ISO21500, Projectmatig creëren, Agile/SCRUM, … –  kun je effectief en efficiënt met maximale kans op brede acceptatie het projectresultaat realiseren?

  • Welke persoonlijke leervragen heb je ten aanzien van de ontwikkeling van je vakbekwaamheid?

Het zijn vragen die tot nadenken stemmen. Het rijke, open en verbindend gesprek erover leidt tot ideeën en inzichten die direct toepasbaar zijn binnen je eigen werkomgeving. Dat is precies het maatwerk dat wij beogen!

“Goede dialogen met ondertussen behandeling van zowel de leerstof als mijn eigen projecten”, L. van der Want, Neste Oil.

Welkom!

Je bent welkom om de online training ‘Theorie- en Vaardigheidstraining IPMA D/C’ vanaf 20 januari 2021 te komen volgen. 12 Boeiende dialogen over het vak projectmanagement en projectmanagementondersteuning in een groep van maximaal 6 deelnemers. Ofwel: veel aandacht voor je persoonlijke vragen in een kleine groep met vakgenoten.

“Door de beperkte groepsgrootte en juist met vakcollega’s is er een hele prettige interactie, waarbij je van elkaar kunt leren. Dit werkt zelfs online goed.” Arend Middelburg, TenneT.

Deel dit bericht!

Auteur

Posted by
Roel Riepma
24 december 2021

Schrijf je in voor de nieuwsbrief !

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Bedankt voor je inschrijving!
Sorry, er is iets fout gegaan. Probeer het later nog een keer.