Waarom?
Projecten, programma’s en portfolio’s zijn tegenwoordig een algemeen geaccepteerde wijze waarop organisaties het werk organiseren en zo verandering proberen te realiseren.

Een goed functionerend Project Management Office (PMO) is hierbij spil in de organisatie. Door het creëren van een totaaloverzicht van de activiteiten, het opleveren van betrouwbare managementinformatie, heldere (project)governance en duidelijke wederzijdse verwachtingen draagt het PMO aan de algehele batenrealisatie van de organisatie.
Deze training is voor medewerkers die graag PMO’ er willen worden, al PMO’ er zijn of een PMO aansturen en daarbij behoefte hebben aan een korte en pittige cursus, met als doel hun PMO-werkzaamheden, en daarmee het PMO als geheel, naar een hoger niveau te tillen door:
  • Ondersteunen bij het voorbereiden en uitvoeren van projecten, programma’s en portfolio’s.
  • De organisatie informeren en het management adviseren/rapporteren over voortgang van projecten, programma’s of portfolio’s.
  • Actualiseren, optimaliseren en/of innoveren van de huidige PM-technieken en methodes.
  • Het (verder) professionaliseren van een projectbureau met als focus strategisch projectmanagement en batenrealisatie.

Hoe?
• Je leert hoe je, vanuit persoonlijk leiderschap, ondersteuning van projectmanagers optimaal kunt organiseren.

• Je deelt kennis (door zowel docent als medecursisten) en er wordt kennis van tools en checklists aangereikt waar je in je eigen organisatie meteen mee aan de slag kan.

• Je leert wat nodig is om voor je eigen organisatie een PMO in te richten en verder te professionaliseren. Welke acties er nodig zijn om je PMO naar een hoger niveau te brengen en welke randvoorwaarden hierbij ingericht moeten zijn.

Wat?
Ben je op zoek naar een praktische training waarin het PMO vanuit verschillende invalshoeken besproken wordt? En heb je behoefte aan inzichten, handvatten, tools en methodes om je vak beter uit te oefenen?

Dan geeft deze training je alle bagage die nodig is om als PMO-medewerker aan de slag te kunnen of je rol kwalitatief beter te kunnen invullen.

Prijs
De prijs voor deze training is 1595,00 exclusief BTW (inclusief catering). Na de training ontvang je een certificaat van deelname.

Data

  • Najaar 2019: 19, 26 november en 3 december
  • Februari 2020: 7, 14 en 21 februari
  • April 2020: 8, 15 en 22 april
  • Juni 2020: 3, 10 en 17 juni

Lestijden: van 9:00 tot 17:00

Locatie

ITMG, Regus, St Jacobsstraat 123- 135, Utrecht

Deelnemers over de training:

“De trainers zijn zeer deskundig en praktijkgericht. De training zelf speelde dan ook goed in op onze situatie en was goed afgestemd.”

“Persoonlijk meer inzicht gekregen in het functioneren van een PMO.”

Inschrijven

Uw naam*

Uw email*

Uw telefoonnummer*

Naam organisatie*

Programma

De eerste dag staat in het teken van de PMO-functie in staande organisaties. Je leert in de breedte over organisaties en ontdekt da achterkant van het krachtenspel in organisaties. Uiteraard ook hoe je vanuit de PMO-functie met dit krachtenspel om kunt gaan.

Onderwerpen die aan de orde komen:

• De structuuropbouw van organisaties;
• Projecten, programma’s en portfolio’s in de structuur van organisaties en de plaats van PMO daarbinnen;
• De rol van PMO in project- programma- en portfolioprocessen;
• De invloed van cultuur op de acceptatie van PMO als ondersteunende afdeling;
• PMO: een aantal kenmerken van invloedrijke stafafdelingen;
• Een overzicht van PMO taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Leerdoelen in deze dag:

1. Je leert wat een PMO office is
2. Je leert een PMO office in de staande structuur van je eigen organisatie te positioneren
3. Je leert hoe je een PMO office kunt opzetten
4. Je leert de kerntaken en kernfuncties van een PMO office kennen
5. Je leert de kerntaken van een PMO office toepassen in oefensituaties
6. Je leert op basis van concrete projecten hoe je ondersteuning kunt geven aan het opstarten, definiëren, uitvoeren en afsluiten van een project
7. Je leert hoe je stakeholders effectief bij het project betrekt
8. Je leert hoe je de planning van projecten en middelentoewijzing zichtbaar en beheersbaar houdt

Het waarom achter het gebruiken van projectmanagementmethoden zoals Prince2 en het gebruik van PPM tooling. De Projectmanagement tool Principal Toolbox wordt als voorbeeld gereedschap gebruikt hoe projectprocessen beheerst uitgevoerd kunnen worden.

Verder gaan we op deze dag in op een concreet overzicht van praktische instrumenten die direct en effectief ingezet kunnen worden om belanghebbenden rondom projecten te dienen en effectief toepassen daarvan in de dagelijkse praktijk.

Leerdoelen in deze dag:

9. Je leert de communicatie over het project op te zetten vanuit de baten die met het project worden beoogd (doelgericht) en vanuit de belangen van diverse belanghebbenden (doelgroepgericht)
10. Je leert hoe je met concrete technieken in zowel de opstartfase en als de uitvoeringsfasen ondersteuning kunt geven aan
a. het opzetten en afbouwen van de projectorganisatie
b. het opzetten van rapportagestructuren
c. de organisatie van het risicomanagement
d. de organisatie van het wijzigingsmanagement
e. de organisatie van het kwaliteitsmanagement
f. de organisatie van het informatie- en het configuratiemanagement
g. de organisatie van het transitiemanagement
h. de organisatie van het kennismanagement
i. het organiseren van de secretariële ondersteuning
j. een diversiteit van workshops

Deze laatste dag vormt een resumé van de gehele training, gekoppeld aan het leren (en oefenen) over/met effectief invloed uitoefenen, op basis van de eigen werkpraktijk. Verder is er op deze dag aandacht voor het versterken van je persoonlijk leiderschap en sociaal communicatieve vaardigheden.

Leerdoelen in deze dag:

11. Je leert jezelf en de kracht van je persoonlijke competenties tijdens de training goed kennen en doorziet ontwikkelsporen die je kunt volgen om je persoonlijk leiderschap te verdiepen en te versterken
12. Je leert je communicatieve vaardigheden versterken en verdiepen, zodat een gelijkgerichte samenwerking met de projectmanager op de eerste plaats en andere belanghebbenden ontstaat.

Competenties

De basiscompetenties die ontwikkeld worden zijn:

  • Zelfbewust handelen
  • Contextgevoelig samenwerken
  • Methodisch/ vakbekwaam ondersteunen.

Zelfstudie

Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de opdrachten voorafgaand aan de lessen zorgvuldig voorbereiden.

Cursusmap en Boek

• De training wordt gebaseerd op het boek “Mertine Middelkoop, ‘Projectmanagementoffice als pop up workshop’
• In de cursusmap is de structuur van de training uitgewerkt en tref je een diversiteit aan oefeningen, casussen, spellen, persoonstesten, opzetten van workshops, links naar filmpjes en boeken, … aan
Het boek en de cursusmap worden op de eerste cursusdag uitgereikt.